נושא:
מיצ"ב מדעים 2009
מחבר/ת:
נועם גז
לכיתות:
ה,ו,
התלמיד/ה:
1. לפנך ארבעה חלקים הקיימים בקומקום החשמלי, ידית הקומקום, מדיד, חוט חשמלי, וגוף חימום. לכל חלק וחלק יש לציין מה תפקידו, החומר שממנו עשוי החלק, ותכונה הכרחית של כל חלק וחלק.
לדוגמא:
ידית הקומקום:
תפקיד: להחזיק את הקומקום החם.
החומר: עץ, פלסטיק
תכונה הכרחית: מבודדת מחום
8 נקודות
2. אחת מהנחיות (פתרונות) של מכבי האש היא:
"כדי לכבות את המדורה, יש לשפוך עליה חול".
מה תפקיד החול בכיבוי המדורה?
לקרר את העיצים שבמדורה.
למנוע אספקת חמצן למדורה.
להרחיק את החומר הבוער מן המדורה.
למנוע מגע בין החנקן לחומר הבוער.
3. במפעל לעיבוד נחושת מייצרים כדורים מגוש נחושת בתהליך היציקה. לשם כך צריך:
לסרטט את צורת הכדורים על גוש הנחושת.
להכניס את גוש הנחושת לכלי והבו מים רותחים.
להפוך את גוש הנחושת ממוצק לנוזל.
לחתוך את גוש הנחושת לחתיכות קטנות.
שאלת ניסוי:
תלמידים ערכו ניסוי כדי לבדוק מה משפיע על קצב ההתאדות של המים.
הם שיערו שהגודל של פתח הכלי משפיע על קצב ההתאדות
כדי לבדוק את ההשערה,
לקחו התלמידים שלושה כלים שגודל הפתח שלהם שונה,
כפי שמתואר מבאיור.
הם מלאו את הכלים בכמות שווה של מים והניחו אותם זה בצד זה על השולחן.
לאחר ארבעה ימים חישבו התלמידים את כמות המים שהתאדו בכל כלי (בסמ"ק),
ורשמו את התוצאות בטבלה:
הכלי
כמות המים שהתאדו
כוס
5 סמ"ק
קערה
15 סמ"ק
משורה
1 סמ"ק
4. על פי תוצאות הניסוי, מאיזה כלי התאדו המים בקצב המהיר ביותר
מהכוס
מהקערה
מהמשורה
5. מדוע הקפידו התלמידים במהלך הניסוי להניח את הכלים באותו המקום?
3 נקודות
6. האם תוצאות הניסוי מתאימות להשערת התלמידים? הסבירו את תשובתכם.
3 נקודות
7. אורי הוציא מן המקרר בקבוק ובו מים, הוא הניח את הבקבוק על השולחן. כעבור זמן מה הבחין אורי בטיפות מים שהתעבו על הצד החיצוני של הבקבוק. מקור טיפות המים שהתעבו על הצד החיצוני של הבקבוק הוא:
באדי המים שבאוויר.
באדי המים שבמקרר.
באדי המים שבבקבוק.
צפיות